Wie is Morris

Morris is een enorm vrolijk jongetje van 10. Hij speelt, eet, lacht, slaapt en huilt. Net als ieder ander kind. Nou ja, bijna dan. Want zijn ontwikkelingsleeftijd is pas 14 maanden. Dat is een gemiddelde. Fysiek zit hij daar iets boven, geestelijk (intelligentie/ communicatie/ sociaal) er iets onder. Morris’ ontwikkeling verliep als baby en peuter heel traag en staat nu al een aantal jaren nagenoeg stil. Eigenlijk is hij een grote baby dus.

Zorgenkind

Morris praat niet, is niet zindelijk, heeft geen gevoel voor oorzaak/gevolg en ziet geen gevaar. Tevens is hij autistisch. Hierdoor heeft hij sociaal gezien extra moeite om de wereld om hem heen te begrijpen. Morris heeft een lage spierspanning en is motorisch onderontwikkeld. Hij loopt wel, maar wankel en valt vaak. Ook heeft Morris een bijzondere vorm van epilepsie. Bij een aanval stokt zijn adem en heeft hij mond-op-mond beademing nodig. Morris kan geen moment alleen worden gelaten.

Sommige dingen kunnen we hem gelukkig wel leren. Zoals aanwijzen wat hij wil eten of waar hij mee wil spelen. Praten lukt niet, communiceren moet op een andere manier. Dat is lastig als Morris bijvoorbeeld honger heeft, maar er geen eten in de buurt is om aan te wijzen! Of als hij ergens pijn heeft en niet kan vertellen wat er aan de hand is.

Speciale begeleiding

Omdat Morris in zijn hoofd pas 1 is, hoeft hij niet naar een “gewone” school. Hij gaat naar een speciaal kinderdagcentrum. Hier wordt hij begeleid en krijgt hij therapie, samen met andere meervoudig beperkte kinderen. Logopedie bijvoorbeeld, maar ook fysiotherapie en andere ondersteunende begeleiding. Dit helpt hem om dagelijkse activiteiten als aankleden en eten makkelijker te maken voor zichzelf.

Je moet wel geduld hebben. Andere kinderen hebben bijvoorbeeld een maand nodig hebben om bepaalde vaardigheden te leren. Bij Morris kan echter dit jaren duren. En alleen met voortdurende stimulatie en herhaling.  Als hij het al überhaupt al oppikt.

Een inspiratie

Dit leest waarschijnlijk als een verdrietig verhaal. Maar dat is het niet hoor! Morris is gewoon een bijzonder jochie, enorm lief en hartstikke vrolijk. Hij geeft zoveel liefde en geluk, we zijn gezegend dat hij er is. We moeten alleen wat dingen voor hem opofferen.

Morris is een inspiratie voor ons omdat hij laat zien dat het leven relatief is. We willen hem dan ook heel graag helpen om zijn leven wat gemakkelijker te maken.

Op naar de dolfijnen!