Wat je beter niet kunt zeggen tegen ouders van kinderen zoals Morris

Wat je beter niet kunt zeggen tegen ouders van kinderen zoals Morris

Morris is een bijzonder jochie en dat weten we. Priemende, nieuwsgierige blikken van andere ouders kennen we. Ouders die tegen elkaar fluisteren dat ‘dat kindje niet helemaal goed is’? Ook bekend. Kinderen die goudeerlijk komen vragen: wat is er met hem? Waarom ligt hij op de grond? Waarom staart hij zo? Been there, done that.

Dagelijks worden we geconfronteerd met mensen die het zichtbaar lastig vinden om in woorden te reageren op Morris’ z’n handicap en ons ouderschap. Begrijpelijk. We worden zelf ook nog wel eens verrast door kindjes met nog ernstigere handicap dan Morris. Wat kun je dan beter niet zeggen tegen de ouders? Hier zijn 5 voorbeelden van opmerkingen en vragen die heel begrijpelijk zijn, maar nogal heftig binnen kunnen komen:

1. Dat doet mijn kind ook hoor

Gek hè, maar deze opmerking horen we best vaak. Gezonde kinderen vergelijken met een gehandicapt kind. Helaas gaat die vlieger niet op. Het is als appels met peren vergelijken. Ja, jouw kinderen zijn waarschijnlijk ook ongelooflijk druk. Maar Morris is onvergelijkbaar met een gewoon kind. Daar is niets ergs aan, dat is nou eenmaal het leven. De 1 heeft een rijk leven, de ander iets minder. We zijn er niet minder gelukkig om. Maar vergelijken? We snappen het, maar doe maar niet. 😉

2. Wat erg voor jullie

De tijd dat het erg was voor ons ligt achter ons, en dat willen we graag zo houden. Niet omdat het echt zo is, maar omdat het de enige manier is om ermee te dealen. Accepteren en verder gaan. Ja, het is waarschijnlijk erg confronterend voor een buitenstaander. Maar voor ons is het ‘gewoon’ dagelijks leven geworden. Gelukkig maar. Als we elke dag zouden nadenken over hoe erg het is, dan hebben we geen leven meer. En we zouden Morris zoveel tekort doen. Hij brengt zorgen, maar vooral zoveel liefde en inspiratie. Daar is niets ergs aan!

3. Wat knap van jullie

Er is niks knap aan wat wij doen. Het is wat het is, we moeten gewoon. Knap is het als je een elfstedenzwemtocht volbrengt. Daar kies je voor. In ons geval hebben we niet gekozen, het is gewoon dikke pech geweest. Uiteraard zijn we blij met erkenning voor datgene wat ons is overkomen en hoe we daar mee omgaan. Maar knap vinden we het zelf niet.

4. Ik zou dat nooit kunnen

Er valt niets te kunnen aan een kindje als Morris. Het is moeten. Een heel basaal (en eigenlijk onvergelijkbaar) voorbeeld: kun je zonder je mobiele telefoon? Waarschijnlijk niet. Maar je kunt je vast wel een situatie voor de geest halen waarin je wel moest. En zo is het met dit ook. Alleen is dit blijvend en heeft het uiteraard veel meer impact op je leven. Geloof ons: je zou het niet kunnen, maar doen. Omdat er geen andere weg is.

5. Kan Morris altijd thuis blijven wonen?

Ouch, die doet wel eens zeer. Vragen over de toekomst van Morris. De toekomst van een gehandicapt kind is vrijwel altijd onduidelijk of onzeker. Ook in ons geval. We weten het gewoon niet. Leven met een kind als Morris is leven in het nu. Bij de dag en altijd met een blik gericht op de korte termijn. Morgen, volgende week of hoogstens over een paar maanden. Maar over 10 of 20 jaar? We denken er maar niet aan, beter zo. Het heeft geen enkele zin, want het valt niet te voorspellen.

Wat kun je dan wel zeggen?

Ik doe het nooit goed, denk je nu wellicht. Maar zo is het niet. We weten dat veel mensen het lastig vinden. Goede voorbeelden zijn er niet te geven, doe vooral wat je intuïtie je ingeeft. Het is alleen goed om eens stil te staan bij bovenstaande voorbeelden.

Onthoud daarbij 1 ding: we zijn niet zielig, Morris verrijkt ons leven juist! Porseleinen handschoentjes zijn dus niet nodig. Maar hoe je het nu wendt of keert, sommige dingen raken je nou eenmaal wel. Sta daar eens bij stil. En weet je wat ook helpt? Gewoon eens niets zeggen en genieten van ons mannetje. 😉