We gaan met Morris op reis en nemen mee…

Met Morris op reis is altijd een feestje. Hij kan enorm genieten van de natuur, de gezelligheid, de vrijheid en lekker zwemmen in zwembaden, meren of de zee. Maar… het is ook gedoe, want we moeten overal aan denken! Wat dan zoal hoor ik je denken?

Allereerst moeten we nadenken over de bestemming. Een (goed) ziekenhuis in de buurt is essentieel, voor als Morris een epileptische aanval krijgt. Een ziekenhuis die een kinderneurologische afdeling heeft én Engelstalig is. Daarnaast heeft Morris een veilige omgeving nodig zoals een huisje met omheinde tuin of stacaravan met afgesloten veranda, zodat hij niet zelfstandig op onderzoek kan gaan ;-). En Morris kan in de zomer niet zonder zwemmen, dus is een zwembad of meertje in de buurt echt essentieel. Want anders kan onze waterrat erg nukkig worden!

Morris heeft medicatie die niet zomaar mee mag naar het buitenland. Er moet dus altijd een officiële medische verklaring komen, in de taal van het land. In Nederland wordt bijvoorbeeld wel een medische verklaring in het Engels afgegeven, maar niet in het Frans. Zo hebben we 3 jaar geleden een vertaalbureau ingeschakeld die ervaring had met officiële (juridische) Franse documenten. En dat kostte toch weer een flinke duit. 😉

Dan moeten we nadenken over zijn leefomstandigheden. Om te beginnen een afgesloten bed (zodat hij er niet uit kan) in een zo prikkelarm mogelijke omgeving. In de zomer is het lang licht en daar slaapt Morris niet lekker op. Teveel prikkels om te kunnen slapen. De ramen moeten verduisterd worden en we hebben een bedrek nodig, zodat hij zich veilig voelt als hij gaat slapen. Gelukkig hebben we enkele weken geleden geëxperimenteerd met een tentje die het formaat heeft van een 1-persoonsmatras. Het paste precies in een stapelbed  (onderin), hij voelde zich helemaal veilig!

Hebben we alle middelen mee voor Morris? Ook daar moeten we aan denken. (zwem)Luiers, verschoningspullen, een matje waarop hij verschoond kan worden (want die faciliteiten zijn er normaliter alleen voor baby’s), spenen, slaapbeertjes en de dagelijkse- en noodmedicatie moeten allemaal mee. Gaan we met een baby op reis? Nee: met Morris!

Zij we er nu?Nee, bijna. 😉 Morris kan zichzelf niet zo lang vermaken en is snel afgeleid. Dat is meestal een kwestie van een paar minuten, als het meezit een kwartiertje en bij uitzondering een half uurtje. Het is dus noodzaak dat we voldoende speelgoed meenemen die hem prikkelt: elektronisch speelgoed met zang, spraak, muziek of bijvoorbeeld dierengeluiden. Meestal betekent dat 1 of 2 kratjes vol met speelgoed. En als allerbelangrijkste ‘speelgoed’, zoals voor veel kinderen: de iPad uiteraard! Het enige waar hij zich echt lang mee kan vermaken, net als de televisie.

Maar dat laatste nemen we niet mee hoor. 😉

Hebben we nu echt alles? Nee, er gaat nog veel meer mee. Daar zullen we jullie echter niet mee vermoeien. Maar het spelletje ‘Ik ga op reis en neem mee’ zou in het geval van Morris een heel lang spelletje kunnen worden!