Zo word het ontwikkelingsniveau van Morris bepaald en dit is de uitslag!

Zo word het ontwikkelingsniveau van Morris bepaald en dit is de uitslag!

Morris is weer eens onderzocht. Voor de hoeveelste keer? We hebben het maar niet bijgehouden, dan zouden we een beetje ontmoedigd raken misschien. 😉 Maar uiteraard zijn we er alleen maar blij mee! We weten nog zo weinig van hem en alle beetjes helpen om hem fysiek en geestelijk beter te kunnen begrijpen en te helpen.

Dit keer was het een onderzoek om inzicht te krijgen in de geestelijke ontwikkeling van Morris. Omdat we niet weten wat hij heeft en omdat zijn ontwikkeling ver achter loopt bij zijn leeftijd is het belangrijk om regelmatig te testen wat zijn niveau is. Voor het laatst was dat gedaan in 2016, toen hij 6 jaar was. Zijn mentale ontwikkelniveau werd toen nog op 8 maanden ingeschaald.

Morris is onderzocht middels Bayley Scales of Infant Development III (Bayley-III-NL), een speciaal ontwikkelde test voor onderontwikkelde kinderen in de ontwikkelingsleeftijd van 1 tot en met 42 maanden. De test meet de domeinen cognitie, taal, motoriek, sociaal emotioneel en adaptief gedrag. Bij Morris werd alleen de cognitieve test afgenomen.

5 domeinen van het ontwikkelingsonderzoek

Een Gedragskundige nam de test af aan de hand van een observatielijst. Ze liet Morris activiteiten uitvoeren en deelde dan een score uit. De test bestond uit speloefeningen, sociale interactie en praktische (huishoudelijke) handelingen en bevatte onder andere activiteiten met betrekking tot visuele en auditieve informatieverwerking, imitatie, geheugen en probleemoplossend vermogen.

Activiteiten die Morris goed uitvoerde waren bijvoorbeeld een bel onderzoeken, in een piepbeestje knijpen, geïnteresseerd naar een aantal plaatjes in een boekje kijken, een voorwerp via een open kant van een bakje bemachtigen, staafjes in een pennenbord plaatsen, blokjes in een beker doen en een schijf in een puzzelbord plaatsen. Hoe goed is dat!

De uitslag was dat Morris een cognitieve ontwikkelingsleeftijd heeft van 14 maanden. Voor gewone kinderen is dat maar een klein stapje, maar voor Morris een enorme! Morris ontwikkelt, dat is het allerbelangrijkste. Hij volgt zijn omgeving en doet alles in zijn eigen tempo, op zijn eigen manier.

De timing om naar Curaçao te gaan voor dolfijntherapie lijkt niet beter te kunnen. Wie weet wat daar allemaal nog uitkomt….!